Long live the Khmers Welcome to Amekhmer website : ព្រលឹងខ្មែរជាប្រពន័្ធចរន្តគំនិតខ្មែរ
the Khmer Soul
Khmer 7ème Art
 
 
| Crime of Sihanouk | | | | | @
1/Khmer's traditional clothes,crown, hair, ear's art សម្លៀកបំពាក់ប្រពៃណីខ្មែរ មរតកមហានគរ | 2/kh-architecture, art, monuments បូជនីយដ្ឋាន និងស្ថាបត្យកម្មខ្មែរ មរតកមហានគរ | 3/kh-army-mongol កងទ័ពមហានគរ និងចម្បាំងជាមួយម៉ុងហ្គោល | 4/kh-dance-music សិល្បៈ របាំប្រពៃណីមហានគរខ្មែរ | 5/kh-langue-khom, inscription ភាសាខ្មែរ ខម សិលាចារឹក| 6/Meta Quantum មេត្តា បរិមត្ថ | 7/kh-rama-khol រាមកេរមហានគរ និងល្ខោនខោលl | 8/kh-trancultural អន្តរវប្បធម៌ |9/kunkh-lbokator គុនខ្មែរ ល្បុកតោ | 10/Chan SEA N ចន្ទ្រ និងប្រជាជាតិអាស៊ាន| u
អ្នករបាំទេព នៃអាណាចក្រខ្មែរ សម័យដើម និងទំនើប Celestral dancer of Khmer's empire 1, 2 | អ្នករបាំទេព នៃអាណាចក្រខ្មែរ កិន្នរ Kennari 1, 2 |- អ្នករបាំទេព ល្ខោនខោល Khol= khon in thai 1, 2 | អ្នករបាំទេព Yuki/yugi of Bayon | ឧបករណ៍ភ្លេងខ្មែរ និងអ្នករបាំទេព នៃអាណាចក្រខ្មែរ dancers and music instruments Khmer's modern music instruments, heritage de l'Empire 1, 2 |

ដូចមានជាភស្តុតាងនៅលើជញ្ជាំងប្រាសាទ និងបដិមាជាច្រើន របាំខ្មែរ ជារបាំពិសិដ្ឋ ឧទ្ទិសដល់ ដល់អាទិទេពនានា ជាពិសេស ព្រះសិវៈ។ របាំព្រះសិវៈ គឺជារបាំនៃការបង្កើត។ យោងទៅតាមរឿងព្រេងខ្មែរ ព្រះសិវៈបានបង្កើតពិភពលោក និងសកលលោក ដោយរបាំដែលគេស្គាល់ថាជា "របាំព្រះសិវៈ"។ វប្បធម៌ដ៏ពិសិដ្ឋនេះបានក្លាយជាសិល្បៈដ៏ពិសិដ្ឋ និងជាទំនៀមទម្លាប់របស់ជនជាតិខ្មែរដ៏អស្ចារ្យ។


La danse khmère est une danse sacrée dédiée aux divinités hindoues selon la croyance khmère. Depuis époque pré-Angkor, de nombreux lintels et statuts gravés ou sculpté montrant des danseurs célestes ont survécus des guerres et d’autres pillages. Ainsi sur une empreinte de pieds des divinités védiques khmers (Trei bat), probablement de l’époque Funan, montrant les danseurs et danseuses célestes avec leur couronne multiforme et habites ressemblent à la fois à des habites traditionnels de la période Angkor et post-angkor. Ainsi sur un récite de l’époque Funan, on peut lire, Prabat Kunnavarman, roi de Funan, fils de Pranbat Kaudinya Jayavarman I est un fervent visnuite. Il vénère un gros l’emprunt de Visnu

Sur cette empreinte, on peut notamment contempler des Kennaris dansants et plusieurs danseurs de sexe masculin, probablement de Shiva en forme de Isi kampu, dansant la danse sacrée. Les danseuses femme portent des habites, dites, les habites traditionnels khmers comme portés les danseuses royales du Cambodge actuel avec leurs long étoffe/Sbai tombant jusqu’aux pieds et au-delà. Cette Sbai sacrée comme en témoigne le chanson mystique Prah Thong taong Sbai Neang Neak, est ancré dans la mémoire collective khmère étant une identité sacrée indivisible.

Pour la période Angkor, de nombreuses sculptures sur les murs des temples khmers, notamment Angkor, Bayon, ont montré la majesté et l’étendue de la danse céleste et l’art khmer. Sur les murs de Bayon, on peut admirer des musiciens avec leur instruments multiple et varié. Plusieurs groupes de musiciens continuent de jouer leurs instruments dans la joie et la bonne humeur comme si de rien était. Malgré le durci du temple et des guerres, les danseurs célestes continuent d’exécuter la danse sacrée avec grâce et dévouement.  Ainsi sur empreinte de pied probablement de période Angkor montrant des modèles de constructions des temples, de magnifiques kennaris(Kennari Angkor-Bayon, Banteay Chhmar/kh1,2), des divinités Visnu, Brahma, Shiva, des éléphants à trois têtes à côté d’autres animaux mystiques comme on les voit sur les murs d’Angkor. Les modèles des bateaux mystiques sur cette empreinte mystique et magistrale ressemblent aux bateaux défiler pendant la fête de l’eau (Bun Omtuk) dans l’actuel Cambodge.

La danse khmère est fondamentalement une danse sacrée de création du monde et de l’univers. Ainsi, selon croyance khmère ancienne, Shiva a créé le monde et l’univers en dansant et cette danse a résonné dans tout le cosmos créant toute choses mobile et immobile, visible et invisible. Et depuis, Sa Danse ne cesse de résonner dans le cosmos créant toute vie visible et invisible jusqu’à la fin du temps. Chaque geste sacré dans la danse khmer marque une étape d’une création, du commence une vie jusqu’à la fin.  C’est ainsi la croyance khmère ancienne mais malheureusement était rompu avec la domination hinayana bouddhisme suite au déclin de l’empire khmer au 15th.

Pourtant, cette culture magnifique a failli disparait ou au moins vide de son sens, suite à des guerres, des invasions, des massacres perpétués contre les Khmers. Selon le récite thaïlandais, vrai ou faux, en 1431, à la suite une 2ème pillages massifs de la cité sacrée par les tais, la troupe entière du ballet de la cité Angkor ont été déporté à ayuthaya. Pourtant, à la fin du 19th, le troupe ballet tai ressemble plutôt à la troupe de théâtre chinoise, y compris leur style vestimentaire ou costume. De cette époque, les musciens et les dancers tais qui resemblent aux Khmers sont évidemment les musciens et les dancers Khmers déportés ou venus des provinces khmers freshement conquis par les tai-qing comme Surin Buriram, Sisaket, Sras Keo, Yasothon, et quelques régions khmères dans le south thailand.

Sachant que, suite à une guerre féroce, de famine et des massacres massifs perpétués par les tai-qing, les ming-mang de côté yuons à la fin du 18th début 19th, les tais ont pu récupérer de nouveau les danseuses célestes khmer fuyant la guerre, le famine, certain d’autres ont été simplement capturé et déportés en thailand. Après des exterminations féroces contre les Khmers, les viets et les tais ont signé un accord qui permet au roi Ang Duong, déporté au Thaïlande, de retourner au Cambodge la main vide. Il a dû faire la demande auprès roi de thaïs pour lui retourner les érudites, les danseurs, les artisans khmer déportés au Thaïlande pour lui aider à reconstruire le pays anéanti par la guerre.  Désirant garder les érudits Khmers pour lui aider à changer la culture chinoise en Khmer, le roi thai rama4 lui résiste pour finalement lui rendait quelques-uns des savants khmers déportés notamment un moine savant nommé -- qui plus tard a aidé le roi Ang Dung à moderniser la langue et l’écriture khmer de conception sanskrit vers le pali comme aujourd’hui. De ce fait, les thaïs ne cessent de réclamer la paternité de la danse khmère et la langue khmère qui d’ailleurs faillit disparaitre à cause d’eux comme remarque G-Groslier dans son livre « Danseuses cambodgiennes, anciennes et modernes » 

A la suite de récent génocide 1975-1979 perpétués contre les khmers par les communistes indochinoise vietcong vietminh donc les khmers rouges étaient de basse main, le danse sacrée khmère a failli  de nouveau disparaitre. Actuellement, cette culture millénaire si majestueux et si fragile tente bien que mal à résister à une volonté d’anéantissement de cette formidable culture des Khmers.  

********* English version
Khmer dance is a sacred dance dedicated to Hindu deities according to Khmer belief. Since pre-Angkor times, numerous lintels and statutes showing celestial dancers have survived wars and other pillaging. Thus on a footprint of Khmer Vedic deities (Trei bat), probably from the Funan period, showing the celestial dancers with their multiform crowns and clothes which resemble, both, to the traditional clothes from the Angkor and post-Angkor periods . Thus, on a recite from the Funan era, we can read, Prabat Kunnavarman, king of Funan, son of Pranbat Kaudinya Jayavarman I is a fervent of Visnu. He greatly worships the loan of Visnu.

On that footprint, one can notably contemplate the dancing Kennaris and several male dancers, probably Shiva in the form of Isi kampu, dancing the sacred dance. The female dancers wore Khmer’s traditional as worn by the royal dancers of present-day Cambodia with their long fabric/Sbai falling to the feet or beyond. This sacred Sbai as evidenced by the mystical song Prah Thong taong Sbai Neang Neak, is anchored in the Khmer collective memory being an indivisible sacred identity.

For the Angkor period, numerous sculptures on the walls of Khmer temples, notably Angkor, Bayon, showed the majesty and extent of the celestial dance and other Khmer art. On the walls of Bayon, we can admire the musicians with their multiple and varied instruments. Several groups of musicians continue to play their instruments with joy and good humor as if nothing had happened. Despite the harshness of the temple and wars, the celestial dancers continue to perform the sacred dance with grace and dedication. Thus on a footprint probably from the Angkor period showing the models of the temples, some magnificent kennaris, the deities Visnu, Brahma, Shiva, the three-headed elephants alongside other mystical animals as we see them on the walls of 'Angkor. The models of the mystical boats on this mystical and masterful footprint resemble the boats paraded during the water festival (Bun Omtuk) in present-day Cambodia.

Khmer dance is fundamentally a sacred dance of creation of the world and of the universe. Thus, according to ancient Khmer belief, Shiva created the world and the universe by dancing and this dance resonated throughout the cosmos creating all things mobile and immobile, visible and invisible. And since then, His Dance continues to resonate in the cosmos creating all visible and invisible life until the end of time. Each sacred gesture in Khmer dance marks a stage of a creation, from the beginning of a life to the end. This is the ancient Khmer belief but unfortunately this belief was broken out with the Hinayana Buddhism domination following the decline of the Khmer empire in the 15th century.

However, this magnificent culture almost disappeared following wars, invasions and the long massacres perpetuated against the Khmers. According to the Thai story, true or false, in 1452, following a second massive pillaging of the sacred city Angkor by the Tais, the entire troupe of the Angkor city ballet was deported to Ayuthaya. Yet, in the late 19th early 20th, the tai ballet troupe more closely resembled to that of  Chinese, including their style and costume. Though, in that period, the tai musicians and dancers with Khmer's style and art are obviously the Khmer musicians and dancers deported from Cambodia or come from the Khmer provinces freshly conquered by the Tai-Qing like Surin Buriram, Sisaket, Sras Keo, Yasothon, and some regions in south thailand.

It's to remind that, following a fierce war, famine and massive massacres perpetuated by the Tai-Qing and the Ming-Mang yuon, at the end of the 18th beginning of the 19th, the Tais were able to recuperate again the Khmer celestial dancers fleeing the war, the famine, some others were simply captured and deported to Thailand. After ferocious exterminations against the Khmers, the Viet and Tai end up by signing an agreement which allowed Khmer’s King Ang Duong, deported to Thailand lately, to return to Cambodia with empty-handed. He had to make a request to the Thai king to return the Khmer scholars, dancers and artisans deported to Thailand to help him rebuild the country destroyed by the war. Wishing to keep the Khmer scholars to help him change Chinese culture into Khmer, the Thai king Rama4 resisted but finally decided to returned some of the deported Khmer scholars, dancing teachers, notably an erudite  monk named -- who later helped the King Ang Dung to modernize the Khmer language and writing from Sanskrit conception towards Pali as today. As a result, the Thais continue to claim the paternity of Khmer dance and the Khmer language which moreover almost disappeared because of them as remarked G-Groslier in his book “Cambodian Dancers, Ancient and Modern”

Following the recent 1975-1979 genocide perpetuated against the Khmers by the Indochinese Vietcong Vietminh communists, the Khmer sacred dance is almost disappeared again. Currently, millennium culture, so majestic and so fragile, is trying hard to resist the desire to annihilate this formidable culture of the Khmers.

Update Décembre 2023
 
បណ្ណាល័យព្រលឹងខ្មែរ- 7 | 6 | 5 | 4 | 3 | 2 | 1 | ~ *~ 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 - បណ្ណាល័យព្រលឹងខ្មែរ